Thursday 8 November 2012

Analisa Makanan

Malam tadi ayam kat rumah habis. So, satu family aku keluar gi makan dinner kat One Utama. Setelah sejam lebih gaduh ngan adik-beradik aku dan juga mak aku, kitorang end up makan dekat Seoul Garden. Pernah dengar tak?


(Aku tak tahu siapa dua minah tu, aku main kutip je gambar dekat google)

Anyway, Seoul Garden ni concept makanan dia adalah makanan orang Kpop (a.k.a Korean food) (tu statement yang racist ke? tak kan?) Basically what you do when you eat here is korang kene bayar dulu, and dia macam buffet la. Tapi all the food is raw and kat meja korang ada macam this...nak kata steam boat punya bowl pun taklah tapi it's something like that I guess? It's like a cross between a steam boat punya bowl tu and a place to fry the raw meat which is circulating the bowl? Something like that la. So choice of protein dia banyak gak la. The one yang tetibe buat satu family aku excited is the coffee chicken and coffee beef? Yes coffee. Daging dia bau coffee tapi surprisingly not that bad la, boleh la. And they have seafood sikit jugak la like oysters and ikan and sotong etc etc. And sayur (yang mak aku je makan) and a few desserts. Kalau ikut website dia, dia kata ada set meals jugak tapi tak perasan time kitorang masuk. Aku sebenarnye dah lama nak try makan kat tempat ni tapi the place macam tak capai my expectations. Tapi it's not because of the place itself or the food la, dia mostly external factors.

  1. Kitorang dah la tengah lapar gila, tapi all the food is raw. Dah excited ambik banyak-banyak daging mentah pastu end up kene tunggu dia masak. Tapi sebab semua orang tak sabar end up semua orang makan the food time dia tak habis masak lagi. End up malam tu, semua orang tercirit. So in my opinion kalau nak try makan kat tempat macam ni, jangan la pergi time korang tengah lapar gila, sebab mesti semua orang tension tunggu makanan masak pastu adik korang jadi annoying tak habis-habis tanya "is it cooked yet? is it cooked yet?"
  2. The place nak masak our food tu kecik. Nak letak all our food pun kene berebut. Dah la tengah lapar. Kitorang dah la ambik banyak bende yang kene fry. And nak tunggu dia fry pun sometimes lama gak. Bende nak masak tu kalau besar sikit or kalau ada dua takpe lagi la tapi ni nak tunggu turn masak makanan kitorang boleh buat bengang gak ah. Pastu gaduh lagi ngan adik-beradik aku macam dalam cite 300.
Overall, I don't have a problem with the food or the place itself. Sebenarnye sedap je and concept tempat makan dia menarik gak ah. Tapi kalau orang takde patience and dah memang lapar gila tahap tak boleh sabar punya, I recommend you find some other place to eat. Tapi kalau nak gi makan kat sana time lapar biasa then go for it. It's not that bad la, worth the try.

So after dah makan, we...makan lagi. Our next stop was Candylicious. Tapi more specifically, Loco Gelato which is inside Candylicious. Well technically kat luar tu opposite Garrett Popcorn but it's still inside Candylicious. 


Loco Gelato!!!!

Ada banyak sebab kenapa aku suka gila Loco Gelato compared to my other ice cream and yogurt and gelato shops. First of all, kalau korang beli even the smallest cup, you get 2 flavors and dia bagi banyak gila. Tak silap aku the small cup was RM9 but still RM9 and kau dapat 2 flavors and dia bagi banyak. Serious banyak gak doh, aku share ngan mak aku pun still tak dapat habis (actually yang malam tu aku makan habis seorang tapi before that, yang aku share ngan mak aku tu memang tak habis) And dia punya choices pun banyak. Kalau aku, aku biasa ambik dia punya tiramisu and cookie...something. But sumpah sedap doh. Tapi it's one of those thing yang tak boleh makan selalu sebab one, nak jaga badan *terbatuk sikit* and two, maybe aku seorang je la, tapi kalau bende yang aku suka makan ni, and like really really suka, takleh nak makan banyak sebab nanti dia akan hilang that specialness. Bagi aku la. Sebab aku memang suka gila bende ni tapi kalau selalu makan nanti muak and then jadi tak suka la. Sama la kalau korang dengar lagu sama je kat radio, lama-lama bosan. So bagi aku, Loco Gelato gets 3 thumbs up just sebab aku ada sweet tooth.

Terasa macam kritik makanan jap tetibe. Anyway, happy eating. Moga semua orang tambah size seluar. <3

No comments:

Post a Comment