Wednesday 7 November 2012

Kene Tengok Bola

Orang yang dah lama kenal aku cofirm akan describe aku as :

1) Ala mamat yang gemuk tu (dah biasa sangat dengar)
2) That guy yang english dia power tu *flip rambut sana-sini*
3) Mamat yang gay tu (sadly, dah biasa dengar jugak)
4) Oh, Haris memang tak tengok/main bola ah.

Actually ada banyak lagi, tapi aku nak concentrate dekat number 4 je malam ni. Yes, aku tak tengok bola. Well, bukan tak tengok la. Kalau game besar macam world cup ke apa aku join je la tengok skali (peer pressure) Tapi most of the time aku join membe tengok bola sebab aku dah bosan duduk kat rumah lama sangat and so aku tengok membe aku tengok bola. Tak pernah lagi la aku tetibe nak tengok bola on my own kat rumah ke apa. Pastu the follow up question orang akan tanya lepas tu asal aku tak tengok bola doh? To answer that question, aku kene citer sikit sejarah hidup aku. Mak aku tak tengok bola, bapak aku pun tak tengok bola and even abang aku tak tengok bola. So sebenarnye satu family aku tak tengok bola and even time sekolah kalau time PJ selalu main bola ke apa aku still macam rasa uncomfortable main sebab memang takde minat. In fact the only people in my family yang actually tengok bola is my atuk and opah. And kalau aku visit diorang kat kampung and Opah aku bukak citer pasal bola dia akan cite kononnye macam cite makcik-makcik tepi pagar.

Opah: Haris tau tak, Opah tengok game malam tadi pastu Rooney (camtu eh eja nama dia?) kene yellow card. Opah rasa mesti ada orang rasuah referee tu. Jahat tau!

 Aku : *angguk-angguk* Oh yeke Opah?

Something like that la (in case anyone is wondering Opah and Atuk aku MU) Anyway, the point is, dari dulu sampai sekarang dah memang takde minat nak tengok bola or main bola nak buat macam mana? The thing yang jadi issue sekarang is that Harry dah fly. Selalunye kalau orang tengok bola aku akan melekat kat bontot Harry je la. And now since dia takde, kalau lepak ngan membe and diorang bukak cite pasal bola aku takleh join in. Tapi that's not the case sebab aku dah biasa dah in that situation banyak kali dah. Aku tak perlu tengok bola untuk survive dalam dunia yang 90% orang nye tengok bola. So membe aku sorang ni cakap la kat aku that aku kene start tengok bola so that diorang ada bende nak borak bila nak borak ngan aku. So here I realized a few things :

1) Lelaki biasa akan kembali ke topic bola bila dah takde topic sangat nak borak pasal apa. Tapi bila dia lepak ngan orang yang tak tengok bola (aku)
2) Diorang blank tak tahu nak cakap pasal apa and hence mulalah awkward silence punya situation which then brings me to my third point
3) Bila semua orang dah takde topic nak cakap pasal apa dengan aku, aku perasan aku sebenarnye banyak cakap (takde kaitan sangat)

The main point is yang aku nak sampaikan is (or rather the main issue), perlu ke aku "KENE" tengok bola? I mean banyak je lagi bende dalam dunia ni yang boleh jadi topic discussion kitorang. Like korang buat apa hari ni? Dah makan ke belum? Tadi berak keluar shape apa? Banyak je bende. And another thing, kalau korang dah borak pasal bola, borak je la pasal bola. Aku boleh je survive. I mean memang la aku duduk senyap-senyap tak cakap apa-apa tapi tu la guna twitter and BB and makanan. Takyah la risau pasal aku. And aku dah biasa sangat stuck in awkward situations, sampai dah terbuat routine dah everytime ada awkward moment (angkat phone, check twitter, check fb etc etc. bende basic) I appreciate people punya concern tapi I'm fine. Nama pun Malaysians kan? boleh adapt to any situation (as long as ada twitter and fb and ada line)

(Tapi sometimes kalau aku nak make good first impression kat orang, bila diorang tanya aku support sapa, aku selalunye akan cakap MU or Arsenal...depending on aku pakai jersey mana satu on that day)

(Yes aku ada jersey football. Tapi tu pun pinjam membe punya and lupa nak pulangkan. Tetibe buat harta)

Ok dah melalut. Bye~

No comments:

Post a Comment