Friday 2 November 2012

Bahasa Time Sekolah

Korang ingat tak dulu time sekolah semua orang ada buat bahasa sendiri?

 Contohnye bahasa F (yang sampai sekarang punyalah susah nak cakap...bagi aku la):

Afapafa koforangfang bufuatfat? (nak type pun punyalah susah)

Anyway, tu zaman sekolah rendah. Time sekolah menengah pun suddenly terbelajar bahasa baru. Which is, bahasa budi. Haaaaaaa!!!! satu bahasa yang amat unik daripada pengasas yang terlebih unik. Jadi, this is the history of bahasa budi followed by a brief tutorial of how to speak perfect bahasa budi. Once upon a time, kat sekolah SMSS, wujudnye tiga wanita exotic daripada class budi.  



This is Bella


This is Linot


And this is, of course, the one and only, Gori

Time form 1 until form 3, semua orang tak suka class diorang sebab diorang hambar la ni la tu la. Tambah lagi dengan cara diorang cakap yang sangat pelik. Awal-awal tu semua orang benci bahasa alien diorang. But then masuk je form 4 form 5, ideology bahasa budi telah pun terjangkit kat satu batch. At first semua orang saja cakap bahasa budi sebab nak perli. Lama-lama dah terbiasa guna. Jadi apakah itu bahasa budi? Let's review. 

Here are some of the basics :

1) Ambik perkataan yang panjang dan memendekkan nye :

Babi = Babs
Gila Babi = Gils Babs
Bodoh = Bods
Mamtalai = Mampus tak layan

So in a full sentence : 

Korang tahu tak? ada cashier babs ni gi hush bons ngan tets aku bajet tak kans. Aku seps kepala kons dia kang.

translation : Korang tahu tak? ada cashier babi ni gi husha bontot ngan tetek aku bajet tak kantoi. Aku sepak kepala konek dia kang.

2) Kene tambah some of these extra words kat belakang atau depan setiap ayat yang aku sampai sekarang tak sure sangat maksud dia apa. Dah banyak sangat fatwa-fatwa pasal bende ni sampai tak tahu nak ikut yang mana satu. Nanti aku refer balik kat Gori.

Restek/ Arestek/ Ares = Boleh digunakan ketika marah, benci, perli atau time nak berak.

Ares ah Fudel ni, lama gila babs aku tunggu okay.

Inur = Sinonim dengan sangat. Boleh juga digabungkan dengan arestek

Arestek inur minah ni. Dah la tak lawa, gems lak tu

Dan, for the advance bahasa budi users : 

Nomenonetotes. Which means not my taste...I think. Tapi yang ni dah jarang orang guna sebab susah sangat nak sebut and tak tahu bila nak guna. Yang ni kene refer kat Bella.

So that's basically it for bahasa budi. Tapi sejak habis sekolah, ideology bahasa budi telah pun menjadi world wide (sebab ramai pengguna bahasa budi telah pun fly) Kita ada Larry di New Zealand, Harry di Czech Republic, Didie di India dan ramai lagi. So what happened to the pengasas-pengasas of bahasa budi you ask? Bella telah melanjutkan pelajarannye untuk menjadi seorang cikgu, supaya dia boleh menyebarkan lagi bahasa budi kepada generasi akan datang. Gori sedang intern sebagai seorang pharmacist untuk menghasilkan drug baru yang membolehkan kita cakap bahasa budi dengan lebih natural. Linot pula telah hilang sebab dah lama tak keep in contact. Mungkin dah kahwin, mungkin kaki nye cram (takde kaitan). Itu saja tentang bahasa budi. Aku mintak maaf in advance kalau tersilap info, aku nye bahasa budi pun dah karat. 

Goodbye :)

Credits to Bella, Linot and Gori

No comments:

Post a Comment