Sunday 4 November 2012

Makang

Kalau aku bukak facebook or twitter once in awhile akan ada bende yang akan trending gila babs yang semua orang akan buat/beli/rasa/baca/tengok etc. Selalunye aku macam takkan follow sangat la. But the one thing yang selalunye aku akan follow kalau bab-bab trending ni adalah

MAKANAN!!!!!!


Yes, I love food and bab-bab makan ni lagi la takyah cite (pastu esok complain kenapa perut besar, takde perempuan suka). It started with the trend of eating macaroons yang sangat lah kalerful. At first aku selalu baca orang post kat twitter la bagai cakap "I'm craving for macaroons" atau "yay I got my macaroons" or even "Kucing aku mati, sumpah best kalau aku dapat macaroon sekarang". So aku dengan amat curious nye pergilah try macaroons ni. Aku dah la ada sweet tooth. Bende-bende manis ni kalau try sekali memang non-stop la aku makan. Tapi kene control jugak sebab nak jaga badan kan? Sebab orang yang kurus je layak dipanggil handsome kan? *mata ke langit, tangan ke dada*. Oh by the way, kalau ada orang yang still tak tahu macaroon tu apa, it's supposedly a french biscuit or cookie...or something like that la.



These are macaroons. Kalerful and sweet (that sounded gay)

Tapi, like everything else yang trending, at one point mesti semua orang dah bosan sebab semua orang dah try and then semua orang cakap dah mainstream sangat sebab semua orang baca 9gag. So lepas trend macaroons dah lepas, ada trend mochi pulak. Mochi ni pulak a type of Japanese...er...desert? Aku tak sure sangat nak explain camne. Sebab dia macam sticky dough yang dia freeze pastu lepas beli takleh makan terus (kalau tak mak aku marah) and kene letak dalam fridge dulu for 30minutes for some reason. And after that baru dapat makan. It's very cold and sticky and some of the flavors agak sweet la. Macam the caramel. Tapi Mochi ni pun it's not for everyone la, bak kata my mom. You know la makanan orang jepun bukan semua orang boleh terima (ni bukan statement yang racist yea). Anyway, bagi aku, Mochi sedap. 


These are mochi.

Lepas era mochi dah expire datang pulak another trend which is era bubble tea. And kalau aku cakap bubble tea the first thing yang orang akan cakap adalah Chatime. Tapi actually kan, aku tak sure sangat macam mana suddenly everyone nak minum bubble tea. Padahal aku rasa bubble tea ni dah lama ada kan? Maybe sebab Chatime buat bubble tea sedap? Maybe itulah kuasa trending kat fb and twitter? And no offence to Chatime kan tapi kalau aku minum bubble tea Chatime ke Come Buy ke Gong Cha ke, aku rasa semua sama je. Lebih kurang la. Cuma bubble dia kat bawah tu tambah tolak sikit or harga dia naik turun sikit ke apa. Anyway, kalau bab-bab bubble tea ni pulak aku rate 5/10 sebab aku rasa bende ni biasa je (bajet retis). 


(aku saja guna gambar ni sebab perempuan tu pandang aku lain macam...)

Pada masa yang sama, trend burger bakar pun suddenly membangkit. Yang ni aku rasa bermula sejak burger bakar dekat area wangsa maju eh yang masuk paper? Pastu tetibe burger bakar mula expand macam starbucks. Mana-mana kau pergi mesti adanye. Kat taman tun je dah ada 3(saja promote). Tapi ni antara trend makanan yang aku suka. Sebab patty dia tebal pastu ada certain yang dia tak guna patty pun. Aku rasa sebab dia burger yang besar and boleh buat kenyang so I like. Prices dia pun macam acceptable jugak la for a burger that big. And aku rasa the best thing is sebab burger bakar ni dah jadi sangat accessible. Macam mana-mana kau pergi sekarang mesti ada. Time tu aku pergi UPM nak visit membe tetibe ada burger bakar kat sana. Lava Burger or something nama tempat dia. Kalau kat area rumah aku, kat maistreet ada, kat putih pauk pun ada. So macam bila-bila je boleh dapat. Siap ada yang buat delivery kot! Aku rasa hardcore burger kot sekarang yang buat delivery, tak sure la. 


Ambik kau! omnomnomnomnom Sumpah aku nak tahu macam mana orang makan bende ni

Tapi the thing about makanan yang trending ni (actually dengan semua bende yang trending) dia cepat membosankan. Sebab nanti semua orang try, pastu konfem sedap, pastu beli lagi setiap hari, pastu dah gemuk, obese level infinite, mati, heart attack. Tapi yang best nye, konfem ah akan ada trend makanan baru lepas tu. Sebab tu antara reason aku suka ikut trend makan-makan ni. Jadi makan la anda sampai gemuk. 

byee~

No comments:

Post a Comment