Wednesday 21 November 2012

I Kennot Understang (post yang pedas sikit)

First of all, aku nak mintak maaf awal-awal kalau aku teroffend anyone yang baca post ni tapi aku rasa it's something yang aku dah lama nak luahkan.

Korang pernah tak bukak FB or Twitter and tetibe ada a post on your timeline in english, tapi korang tak faham message yang dia cuba nak sampaikan? Well, that's one of the problems lately on twitter on facebook. There are a few issues yang aku nak bring up malam ni.

Once in awhile, aku akan terjumpa a few posts in English yang aku tak faham. Bukan macam grammatical errors tau (well, ada jugak grammatical errors) tapi mostly English yang sampai tahap aku tak tahu langsung apa yang diorang nak try sampaikan. And these are the people yang menggunakan bombastic words untuk melawakan ayat diorang. Masalahnye, some of them don't know how to use these big words and end up the original message in the post tak dapat difahamkan langsung and the only people yang mungkin akan faham is the writer himself. Ada 2 bende yang boleh buat argument skarang ni. Firstly, kau nak try tell people something or luahkan something tapi takde orang faham. What's the point in that?  Perlu ke guna big words? The message yang kau nak sampaikan tu takleh disampaikan in simpler forms ke? or better yet, takleh guna BM terus ke? Are you trying to prove something? Tapi, I can't say this openly to people. Which brings me to my 2nd argument which is, diorang akan counter balik dengan berkata, "Biarlah aku nak post in English. Mampus ah betul ke tak. Kau ingat kau seorang je ke yang boleh cakap English?" or "Yeah la, tahu la kau hebat English, aku nak try improve English aku. Biarlah". If it's the second case, ok fine. Learn from your mistakes and learn new words. I respect people who try no matter how many times they get it wrong. What I don't like is, orang yang dah memang salah, taknak mengaku salah sebab ego sangat, and continue membodohkan diri lagi by using horrible language, pastu marah balik bila dah point out the mistakes. You won't learn anything if you keep making mistakes and not admitting to your mistakes my friend. Even I don't use big words on Twitter or Facebook. Heck, English aku perfect la sangat kan? but I'm open to criticisms for self improvement so aku tak membodohkan diri aku. It's like kalau someone tak reti cakap BM and nak post something in BM tapi takde orang faham. Bukan ke better kalau you post  in your original language rather than sounding like a moron in another? Ok fine, dia nak improve his 2nd language, and kalau salah, kita tolong dia. Jangan la marah balik kalau dah salah. Don't be an ass dude.


Aku suka tengok my friends try speaking in English or posting something in English sebab it shows effort. In fact one of my friends yang English dia boleh kira teruk jugak, constantly practiced and end up dia dapat Band 4 in MUET. I think that's a good improvement. Janganlah kita jadi orang yang berlagak boleh speak in a different language tapi end up membodohkan diri sendiri. I mean if it's for self-improvement fine, good for you. Tapi kenelah open to criticisms. It's for your own benefit jugak kot. Everyone makes mistakes. Memang la bunyi lagi sedap kalau it's in English, tapi if it's stupid English, lagi kene kutuk ada la. It's like kalau korang main piano, you learn which notes go great together, bukan korang randomly hit all the keys. Bunyi lagi bising ada la. Makes sense kan?

The main point is, jangan la membodohkan diri sendiri. Kalau korang nak tahu, aku pernah kene the same thing, tapi reverse la. Aku nye BM dulu teruk tahap haram. Actually sekarang pun still ada orang cakap BM aku pelik. Sebab time aku kecik, aku dibesarkan in a very western culture. In fact the only time BM aku dah jadi ok sikit is when aku masuk asrama. Selalu sangat aku kene dengan senior sebab aku selalu cakap English la, sebab BM aku pelik la. Tapi, I learn from my mistakes. Aku accept je kalau orang betulkan balik BM aku. And even though skarang still a lot yang aku tak tahu, I'm doing my best to improve. And the best way to do that is practice (jawapan buku teks)

Aku nak luahkan semua ni bukan sebab aku nak kutuk English orang lain or nak jatuhkan BM ke apa. Aku nak luahkan ni sebab lately it's getting harder and harder to understand people on FB or Twitter. And aku takleh nak tegur openly sebab confirm akan jadi case gaduh la bagai. And aku tahu after this post confirm aku akan dibenci by a few people. Tapi aku rasa somethings must be said kalau tak kita takkan belajar. Aku bukan nak tunjuk yang English aku hebat ke apa, sebab in reality, it really is not that great either. Tapi sama-sama lah kita ubahkan diri and improve ourselves.

OK, done. Finally, again, aku nak mintak maaf sangat sangat sangat sangat kalau macam kasar sangat. Aku bukan nak poyo or budget and aku tahu aku bukan someone yang penting pun nak cakap pasal bende ni. Tapi, you know deep down, apa yang aku cakap ni betul kan?

Again sorry sangat-sangat and aku bersedia menerima segala kutukan terhadap aku selepas ni.

Sorry.

No comments:

Post a Comment