Monday 19 November 2012

Nutella Mug Cake

Pernahkah anda mengalami situasi sebegini?

Baby : Ayang, kenapa ayang tak pernah masak untuk baby?
Ayang : Baby, ayang mana reti masak.
Baby : Ayang, ni selalu bagi alasan sama!!! Kawan Baby hari tu ada cerita boyfriend dia pernah masakkan dia macam-macam ala-ala style masterchef pompang pompang pompang dia belikan handbag seribu juta tapi mak dia tak setuju pompang pompang pompang ada tikus bawah fridge so saya beli kucing pompang pompang pompang pastu abang saya jadi pondan, tapi dia pakai tudung, nak tutup aurat pompang pompang pompang sudah lah! Kita break up je la!

Mesti korang rasa stress kalau awek korang sound korang sebab tak reti masak. Tapi aku pun tak sure kenapa dia kene sound. Bukan ke bab-bab masak ni keje perempuan? (whoops)

Okay, not the point. Malam ini, kita akan belajar buat Nutella Mug Cake bagi mengelakkan situasi diatas ni daripada berlaku. Its so simple, kucing aku pun boleh buat. First and foremost, untuk elakkan daripada lawsuit, ini bukan recipe aku, aku terjumpa kat paper NST hari khamis minggu lepas punya. And since aku rasa bende ni sangat menarik, aku nak share dengan semua orang. So first of all, you need the ingredients :

  1. Nutella (of course)
  2. Sugar
  3. Cocoa powder
  4. Self-rising flour
  5. Milk
  6. Vegetable oil, or minyak biasa pun boleh (entah, aku guna minyak biasa ok je)
  7. 1 egg
  8. Mug yang boleh tahan microwave
  9. Whip cream (optional)
Dah dapat all the ingredients? Ok, good. Here's what you need to do next :

  1. Add 4 tablespoons of sugar into the mug
  2. 3 tablespoons of cocoa powder
  3. 4 tablespoons of self-rising flour
  4. 3 tablespoons of milk
  5. 3 tablespoons of vege oil
  6. As much Nutella as you like
  7. Add the egg (don't forget to whisk the egg first)
  8. Whisk all the ingredients until it becomes smooth and black
  9. Bake in a microwave for about one and a half minutes 
  10. Done! add whip cream if desired 
Senang kaaaaan? Tapi ada a few things kene watch out for when making it. Make sure the cup is microwavable kalau tak nanti boleh pecah, and then kene marah dengan bibik sebab nanti dia yang kene bersihkan. Make sure the batter in the mug is not full sebab the batter will raise and nanti it will overflow and then mak kau gelak kat kau sebab taknak dengar nasihat dia petang tadi. Kalau lepas mix tu and the batter macam dah more than half of the mug, bahagikan into 2 mugs. Finally, jangan buat keje bodoh and gi pegang mug tu straight after dia dah microwave (macam aku petang tadi). Oh, and ni common sense, tapi kalau the cake macam tak cukup masak, masukkan je dia balik dalam microwave...duh!

So your end product should look like this, more or less


(with and without whip cream)

So, happy baking. Lepas ni semua orang boleh impress mak sendiri, awek masing-masing, buat cheap birthday cake, buat snek malam-malam etc etc. Good luck with the cakes. And kalau korang nak experiment with recipe, dialu-alukan. Kalau rasa dia jadi pelik-pelik ke powerpuff girls tetibe muncul ke jangan salahkan aku.

Anyway, Happy baking :)

No comments:

Post a Comment